Uwaga, artykuł w trakcie prac.
Kolory zawsze warto podkręcić 🙂
Materiał filmowy, podobnie jak zdjęcia JPEG są kompresowane stratnie.
To znaczy po skompresowaniu materiału źródłowego nie można otrzymać dokładnie takiego samego materiału źródłowego.
W czasie kompresji – w skrócie dzieje się trochę magii. Algorytm usuwa, to co nie potrzebne, bo i tak tego nie zauważysz.
Np. ludzkie oko wykazuję względną niewrażliwość na kontrasty koloru (odcienie), czyli zmiany chrominancji, w porównaniu z luminancją. Jeszcze raz – jeśli szybko zmienia się jasność, to kolor nie ma większego znaczenia 🙂
Jednak zazwyczaj, każdy film potem się 'koloruje’ – by wyglądał ładniej, przyjemniej.
Dlatego ważne jest by nagrany materiał był najbardziej elastyczny przy późniejszej edycji.
Może wyglądać trochę gorzej w chwili nagrywania (np. mniejsze kontrasty), ale potem może dać możliwość uzyskania lepszego efektu.
Dobrym pomysłem jest, ustawienia podstawowego, płaskiego profilu nagrywania.
Najlepiej wyzerować kontrasty (później możesz je dodać, jednak gdy je ustawisz w aparacie, usunięcie będzie kłopotliwe 🙂
Pamiętaj, barwy zmieniają percepcję.
Dzięki kolorom, możesz na coś zwrócić uwagę. Możesz przedstawić np. czy jest to radosna – sielankowa scena, czy przykra chwila. Używając kolorów w odpowiedni sposób można sprawić by kojarzyły się z danym bohaterem. Ich zmiana może np. podkreślać jego zmianę wewnętrzną.
Poniżej klika kadrów z różnych film (idealnie przedstawiające koncepcję koloru)
The Psychology of Color in Film
Pamiętaj ustaw dobry balans bieli przy nagrywaniu!
Jeśli nagrany materiał będzie żółty (np. złe ustawienie balansu bieli), to nagranie docelowe również będzie żółte (za dużo nie da się zmienić).
W przypadku fotografii, gdy robisz zdjęcia w tzw. RAWkach. To ustawienie balansu bieli nie ma znaczenia, ponieważ przy późniejszej edycji można dowolnie zmienić, jednak w przypadku kompresji stratnych np. JPG, czy dowolny format filmowy – takiej elastyczności już nie ma.