Co jest czym?
Matryca
Zaułużmy że matrycą jest ten zestaw kieliszków/szklanek, które chcemy napełnić chlapiąc wodą, tak jak matrycę napełniają cząstki światła – fotony.
Ile wody proporcjonalnie do rozmiaru znajdzie się kieliszkach zależy od kilku czynników.
Czy kieliszki będą prawie pełne, czy prawie puste zależy od kilku czynników.
Oczwywiste staje się, że im ciemniej, tym trudniej napełnić kieliszek.
Dlatego gdy jest mało światła (jest ciemno) to trudniej malować.
w takiej sytuacji.
ISO
ISO to ich pojemność (jaką ilość płynów są w stanie zmieścić).
ISO, to pojemność.
Jeśli wybierzesz małe kieliszki, to potrzebujesz mniej wody i szybciej jesteś w stanie je zapełnić.
ISO 100 to duża szklanka na drinka, a ISO 6400 to mały shot.
W praktyce ten parametr zostawiasz jako automatyczny.
Jeśli na wyjeździe ustawisz ten parametr na inną wartość niż automatyczną – prawdopodobnie zniszczysz któreś ze zdjeć.
Możliwe parametry ISO: 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400.
ISO najlepiej trzymać niskie (w miarę możliwości). Im wyższe tym więcej szumów (kolorowe kropeczki). Powyżej ISO 800 (czyli np ISO 6400) jest już źle.
Jednak czasem lepiej zrobić zdjęcie z dużą ilością szumów niż nie zrobić!
Z czego wynika szum?
Jak wcześniej wsponinałem ISO można przedstawić jako wielkość pojemnika.
Pełny pojemnik odpowiada dla wszystkich kolorów składowych oznacza kolor biały.
Pusty pojemnik – kolor czarny.
Zatem jeden przypadkowa kropla w kieliszku robi większą różnicę w stosunku do całości niż w dużej szklance.
Dlaczego duża szklanka to setka (100), a mały kieliszek to ISO 3200?
ISO to czułość na światło, dlatego ISO można by porównać również do gąbki.
Przesłona
Po lewej: w pełni otwarta przesłona, po prawej – przymknięta.
W obiektywnie znajduje się tak zwana przesłona.
Przesłona może się rozszerzać lub zwężać – jak źrenica w naszych oczach.
źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Eye_iris.jpg
Naturalnie, gdy:
- jest jasno to się zwęża / mróżysz oczy by mniej światła dotarło na siaktówkę oka /matrycę aparatu (bo jest dość jasno)
- jest ciemno to się rozszerzona by więcej światła trafiło na siatkówkę oka / matrycę aparatu.
Gdybyś chlapał wodą i przysłonisz (częsciowo zakryjesz) kieliszki, to część wody do nich nie trafi – dłużej ci zajmie ich napiełnienie.
Przesłonę w aparacie xxxxxxxxxxx „f-stop”.
Przesłona (liczba przysłony / wartość przysłony) to parametr określający ile światła przpuszcza obiektyw do wnętrza aparatu.
Liczba przysłony | f/1 | f/1.4 | f/2 | f/2.8 | f/4 | f/5.6 | f/8 | f/11 | f/16 | f/22 | f/32 | f/45 | f/64 | f/90 | f/128 | .. |
---|
f/1 oznacza, że ogniskowa obiektywu jest równa średnicy otworu przysłony.
Każda kolejna wartość, oznacza, że obiektyw przepuści dwa razy mniej światła!
źródło:
To znaczy: fotografując przy przesłonie f/5.6, będziesz miał dwa razy mniej światła niż przy f/4.
W takiej sytuacji, będziesz musiał zrekompensować straty np. dłuższym czasem robienia zdjęcia (dwa razy dłuższy czas). Możesz również zwiększyć ISO.
W sowim aparacie, możesz mieć dodatkowo wartości pośrednie np. f/3.5.
Czas
Jeśli dłużej będziesz lał wodę, to więcej wody znajdzie się w pojemnikach (kieliszkach, szklankach, wiadrach).
Ilość zarejestrowanego światła zależy od trzech elementów: Przesłona, Czas, ISO.
Czasem mimowszystko i tak jest za ciemno.
W takiej sytuacji w trybach automatycznych aparat sam uruchamia flesz.
Światło odbija się od obiektów i doświatla scenę.
Podstawowe parametry to: przesłona, czas, ISO.
Gdy chcesz napełnić szklankę do połowy na różne sposoby.
Możesz powoli (długi czas) nalewać małym strumieniem (przymknięta przesłona),
lub
szybko (krótki czas) nalać dużym strumieniem (szeroko otwarta przesłona).
W obu przypadkach nalejesz szklankę do połowy.
Oczywiście możesz też wybrac inną szklankę – większą lub mniejszą.
By zapełnić większą szklankę potrzebujesz więcej czasu i/lub większy strumień.
Tak samo jest w przypadku aparatu.
Parametry możesz wymieniać (jeden zwiększyć, inny zmniejszyć).
!!!!! MISSING IMAGE !!!!
W trybie automatycznym aparat sam automatycznie określa ile musi nazbierać światła by zdjęcie nie ani zbyt jasne, ani zbyt ciemne.
Ekspozycja – ilość światła padającego na materiał światłoczuły (np. film lub sensor elektroniczny) konieczna dla prawidłowego zrobienia zdjęcia fotograficznego. Uzyskuje się ją poprzez ustalenie wartości przysłony i czasu naświetlania w stosunku do wybranej czułości filmu (lub jego odpowiednika w aparacie cyfrowym), lub też czułości materiału odbitkowego (papier fotograficzny, kopia diapozytywowa), a także poprzez odpowiednie dozowanie oświetlenia (lampy błyskowe, lampy o świetle ciągłym, odbłyśniki, ekrany, żaluzje, rozpraszacze światła itp.).
źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ekspozycja_(fotografia)
W skrócie: ekspozycja to ilość światła do otrzymania prawidłowego zdjęcia.
Czasem zdjęcie wychodzi za ciemne, albo za jasne.
W takiej sytuacji, możesz powiedzieć aparatowi np. „Zrób zdjęcie jaśniejsze/ciemniejsze o jeden punkt względem tego co myślisz”.
Znajdź opcję ekspozycja – EV i zmień jej wartość.
Po zrobieniu zdjęcia przywróć wartość do EV: 0!
Inaczej kolejne zdjęcia będą prześwietlone (zbyt jasne) / niedoświetlone (zbyt ciemne).
Zaś światło to strumień fotonów.
Dygresja: Według fizyki kwantowej, światło może być zarówno cząstką jak i falą (dualizm korpuskularno falowy). A wszystko zależy od tego czy obserwujemy (uczestniczymy), czy nie 🙂
Strumień możemy zobrazować jako wodę wylatującą z węża ogrodowego.
Przesłona, Czas, ISO
ISO
Przesłona
Czas
Uwaga!
W aparacie ustawiasz czas, który jest częscią sekundy.
Zatem wartość: 25, to faktycznie 1/25 sekundy (0.04 sekundy).
Zaś wartość: 320 to 1/320 sekundy (0.003125).
To znaczy:
- mała wartość – długi czas naświetlania,
- duża wartość – krótki czas naświetlania
Slang fotograficzny:
„Pełna dziura” – to w pełni otwarta przesłona.