Jak masowo wysyłać maile? (2022)

Wstęp

Ostatnio wiele razy miałem doczenienia z serwerami pocztowymi, gdzie prawie wszystkie maile lądowały w SPAMie. Albo konto mailowe było blokowane ze względu na zbyt dużą ilość wysyłanych wiadomości (podejżenie o SPAM). Zarówno przy mailingach do 120 osób, 400, 2300 jaki i bazie 53000 odbiorców!

W związku z licznymi pytaniami, opisałem możliwe rozwiązania jak i zwiazane z tym problemy aktualne na 2022 rok! Wybór usługi/sposobu zależy głównie od tego jak dużo maili i jak często chcesz wysyłać. Jeśli chodzi o rozwiązania profesjonalne to dla większości osób nie będą niemal identyczne pod względem możliwości.

 

Szybka odpowiedź

Rozwiązanie dedykowane – TAK!

Szybka odpowiedź:
Zakładam, że chcesz wysyłać maile do polskich odbiorców.
Zatem poza skrzynkami typu Gmail, wiele odbiorców pewnie posiada polskie skrzynki poczta wp, poczta onet, poczta o2, vp.pl,…

Dlatego ważne by „dostawcy emaili” posiadali odpowiednie umowy z grupą WP, Onetem, Interią.
Poza tym każdy taki dostawca powinien trzymać się wytycznych globalnych vendorów prowadzących wysyłki i mieć stały kontakt z supportem.
Bez tego po prostu wiele email – przepada.

Dlatego naciskam na POLSKĄ firmę!

Wysyłkę możesz zrealizować albo przez specjalny serwis do wysyłek (łatwiejsze),

albo możesz użyć „własnej aplikacji” (możliwość połączenia – integracji) korzystając tylko z infrastruktury do wysyłki.

Aktualnie rekomenduję rozwiązania firmy: Vercom S.A.
Mają kilka różnych usług (obsługa newsletterów, emaili tranzakcyjnych, SMS, wiadomości push).
Korzystam w kilku różnych projektach, w zasadzie od 2018.
Świetna dostarczalność wiadomości, kontakt, szybkie odpowiedzi, bardzo duży darmowy pakiet – świetny na początek.

Do wysyłki newslettera:
www.redlink.pl UWAGA: TYLKO DLA FIRM. Weryfikują każde konto.
Dzięki weryfikacji za to nie ma takich fuckupów jak przypadek z sendgridem, który opisałem dalej w artykule.

W czasie weryfikacji dostaniesz 10% zniżki na hasło „P32”.
Mieścisz się w darmowym planie? To i tak warto. Jak lista urośnie, albo zdecydujesz się na inne usługi.. to zniżkę będziesz miał.
W dwóch spółkach zaczynaliśmy od emaili tranzakcyjnych (emailslab.pl) i dalej mieścimy się w darmowym limicie 24000 emaili tranzakcyjnych miesięcznie, ale potem doszły SMSy a za nie już trzeba płacić.


Oferta wysyłki emaili marketingowych na redlink.pl (od tego możesz mieć jeszcze 10% zniżki)
zrzut ekranu

Możesz użyć

Oczywiście ważne jest również by trzymali się z wytycznych

I t By mieli kontakt np. z supportem Microsoftu, by trzymali się

Poza tym „poważniejsi” dostawcy


Przy założeniu że chcesz wysyłać maile  do Polskich odbiorców, gdzie ( oraz zagranicznych gmail.com, ..)

Uwaga: zmiana rekomendacji!

Najlepiej skorzystać www.redlink.pl

Najlepijej skorzystaj z redlink.pl / emaillabs.io.

Vercom S.A (emaillabs.io – emaile tranzakcyjne, redlink.pl – emaile marketingowe, smslabs.pl – sms’y) – To Polska firma, dlatego posiadają też odpowiednie umowy z ’polskimi skrzynkami’, dzięki czemu mają naprawdę dużą dostarczalność emaili. Świetnie działają z popularnymi skrzynkami np z GMailem (a naprawdę dużo osób posiada konta pocztowe w GMail / Google Workspace (dawniej: G Suit / Google Apps ).


Uwaga, wcześniej rekomendowałem Freshmaila.
Wierzę, że wysyłkę i narzędzia dalej mają OK, ale nie ma pewności co do reszty, a szkoda.


Jeśli wysyłasz więcej, to i tak to właściwa droga.

Własny serwer – NIE

Nie korzystaj z własnego serwera pocztowego,

Problem z tym rozwiązaniem polega na wierze, że emaile dotrą do odbiorcy (nie zdajesz sobie sprawy ile rzeczy może pójść nie tak).
Nawet jeśli docierają (działa) teraz, to nie zaczy że dotrą jutro czy za miesiąc.
W między czasie, twój serwer:

  • może trafić na czarne listy
    Czy monitorujesz stan? Wiesz jak naprawić źródło problemu? Wiesz jak usunąć z takiej listy?
    Bez usunięcia źródła problemu – prośba o usunięcie z takiej list nie pomoże.

    Możesz być niewinnym – wystarczy, że twój serwer współdzieli tzw publiczny adres IP. W takiej sytuacji wystarczy, że inny klient twojej firmy hostingowej podpadnie i tobie się również dostanie.
  • Twój serwer może być zhakowany
    To nic nadzwyczajnego. Tu nie chodzi o atak na ciebie, o tym dalej. Musisz dbać o bezpieczeństwo serwerów etc. Do tego trzeba być na bierząco. Nie wystarczy zainstalować antywirusa i firewalla!!

Duży 'operatorzy’ po prostu wszystkiego pilnuja a nawet posiadają specjalne umowy (np z gmailem, wp, onet, o2, .. oraz zagranicznych)
Dlatego by zrobić to dobrze, to znaczy by twoje maile trafiały do odbiorców, to potrzeba odpowiednich ludzi, dużych środków finansowych itd.

Dlatego naprawdę nie chodzi o ty by zainstalować np. postfixa (jeden z popularnych serwerów pocztowych (MTA)).

Ponadto używając własnego serwera nie skorzystasz z wielu przydatnych narzędzi oferują rozwiązania dedykowane, dzięki którym możesz poprawić konwersję.
Niby można się ratować 'programami do wysyłki’ jak np. AnoMail (aplikacja na Windows, kiedyś darmowy, dziś płatny). Niby płacisz raz kilkaset złotych, ale szybko się okaże, że nie jest to ani wygodne, ani pewne.
Problemów będzie wiele – pomyśl nawet o prostym wypisaniu się z newslettera, czy obsługę błędnych adresów email (hard bounce).
Wyślesz kilka razy email pod jakieś nieistniejące adresy email i bum! – serwer może trafić na czarną listę, a twoje emaile do SPAMu.

Można próbować skryptów PHP do wysyłki newsletterów. To zawsze dodatkowe ryzyko, że twój serwer posłuży do wysyłki SPAMu (np reklam viagry), gdy aplikacja nie jest odpowiednio zabezpieczona (błędy bezpieczeństwa). A nowe odkryte luki pojawiają się każdego dnia. Warto zwrócić uwagę na np ilość ataków w sieci na dziurawe wordpresowe strony. WordPress jest w miarę aktualizowany pod katem bezpieczeństwa, ale dodatki już nie koniecznie i to one często są używane w zautomatyzowanych atakach.
Wiele rozwiązań dostępnych jest w formie abonamentu (licencja). Z pewnością znajdziesz również coś darmowego.
Jeśli już musisz, wybór 'sprawdzonego skryptu’ z abonamentem będzie pewnie bezpieczniejszym wyborem. Taki skrypt mogłby obsłużyć np. wypisanie się z newslettera cego nie zrobią programy na Windowsa.

„Własna poczta” – NIE

Oczywiście gdy pracujesz sam, przy małej skali można próbować.

Gdy masz kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt subskrybentów – dasz radę.

Może się sprawdzić gdy masz niedużą ilość kontaktów (<100 kontaktów).

Możesz wysyłać maile np. ze swojgo Gmaila.
W takiej sytuacji np. Gmail dba o dostarczalność emaili.
Za to pamiętaj o limitach.

Wraz ze wzrostem ilości klientów ’możesz się narobić’.
Trzeba będzie nawet ręcznie obsługiwać zapisywanie / wypisywanie z newslettera! 😀

Przy bardzo małej ilości klientów możesz ich obsłużyć nawet ręcznie!
Jeśli się zdecydujesz wykorzystaj ten moment by lepiej ich poznać!
Dzięki czemu w przyszłości, przy większej skali łatwiej podzielisz ich np na segmenty.
To oczywiste, że mężczyznom po 40 nie będziemy proponować nowej czerwonej szminki, ale bardziej zaawansowana segmentacja może wymagać zrozumienia kim są – wykorzystaj ten moment!

Choć gdy 'urośniesz’, zawsze możesz przenieść kontakty do rozwiązania docelowego (dedykowanego).

Jeśli chcesz znać szczegóły, czytaj dalej.
Zebrałem w jednym miejscu podstawową wiedzę dotyczącą mailingu. Dzięki czemu zrozumiesz, dlaczego lepiej skorzystać z systemu dedykowanego (profesjonalnego) np. z Redlink/EmailLabs  zamiast 'bawić się’ w 'stawianie’ własnego serwera.
Mam nadzieję, że dzięki temu unikniesz wielu nerwów i frustracji.

Czyli jak wysyłać masowy mailing?

Opis podzieliłem na

Rozwizania partyzanckie:

Rozwiązania profesjonalne (dedykowane):

  • Redlink/EmailLabs
  • FreshMail (Polecam)
  • GetResponse (to też Polska firma, tylko że poszli bardziej w rynek globalny)
  • MailChimp (bardziej do wysyłki zagranicznej)
  • inni

Każde rozwiązanie ma plusy i minusy.

Rozwizania partyzanckie

Możesz wysyłać maile, tak samo jak to robisz na co dzień. Korzystajac z programu do wysyłania poczty, czy webmaila (w przeglądarce np. wysyłając maila z gmail.com).

Rozwiązania „partyzanckie” działają. Mogą pomóc.

Przypominają jednak trochę chodzenie z latarką po pomieszczeniu.
Można, jednak zwykle lepiej zapalić światło, większy koszt, ale i większa wygoda.
Zaoszczędzi to dodatkowo wiele nerwów

 

Porada: Wysyłając w tej sposób maile, najlepiej wpisywać adresy email w pole DO (ang. TO) twój własny email, zaś w pole  UDW (ang. BCC) – ukryta kopiawszystkie maile na które chcesz wysłać wiadomość.

Dzięki temu, każdy dostanie email, w taki sposób, że nie będzie widział do kogo jeszcze wysłałeś maile.

Dostałeś kiedyś takiego maila?
Co na to RODO?

Zdarza się 'małym’, dużym i instytucjom (1473 maile w wiadomości o tarczy antykryzysowej).
Czasem ktoś żartuje, pisząc: „sprzedam opla” – w odpowiedzi na wiadomość.
Jednak warto wiedzieć, że czasem nawet sam adres email może być traktowany jako dane osobowe RODO!!

Systemy do wysyłki newsletterów nie pozwalają na takie rzeczy, ale jeśli korzystasz z innych rozwiązać, to takie pomyłki mogą się darzyć!

Maile można wysyłać ze standardowego programu do wysyłania mail, albo ’automatów’.

Automaty (specjalne programy do wysyłania maili) pozwalają na wysyłanie wielu pojedynczych emaili (np. ze zwrotem „Cześć Michał …”). Dzięki czemu każdy może dostać trochę inny email. Wiecej informacji w części GMAIL (SMTP).

To odpowiedź na: mailing program (zalety i wady rozwiązania), program do mass mailingu czy program do wysyłania mailingu, darmowy program do mailingu (czy rzeczywiście jest darmowy).

Wysyłka z Twojego email

GMAIL (SMTP)

Limit: do 100 wiadomości dziennie Jeśli korzystasz z programu do wysyłania np.

  • Microsoft Outlook,
  • Apple Mail,
  • Thunderbird,
  • The Bat!,
  • ..
  • czy nawet dedykowanego programu do wysyłania newsletterów,

to korzystasz z tak zwanego protokołu SMTP. W takiej sytuacji maksymalnie dziennie możesz wysłać 100 wiadomości! Tak samo wygląda sytuacja jeśli skorzystasz ze specjalnego programu do wysyłania maili np. FUMP, NetMailer, Newsletter PRO. Istnieją również pluginy do WordPressa i innych CMSów. Tego typu programy mogą jedynie rozłożyć w czasie wysyłkę.. tak by maile nie były wysyłane zbyt szybko (by nie przekroczyć limitów).

Wysyłając maile 'z programu’ nawet specjalistycznego, twój limit w gmailu to 100 maili/dzień (niższy niż w przypadku gmaila przez przeglądarkę)

 Wady

  • Czyli jeśli będziesz wysyłał maile przy użyciu GMAILa to maksymalnie możesz wysłać 100 wiadomości dziennie!
  • Niektóre programy oferuja wbudowany serwer pocztowy SMTP.. oczywiście dzięki temu możesz wysyłać maile bez ograniczeń, ALE zastanów się.. w tak banalny sposób może powstać nowy serwer z którego można wysyłać maile.. Jak taki nowo powstały (powstający przy każdym uruchomieniu) serwer może być traktowany przez duże serwery pocztowe? Wyglada jak serwer SPAMerski. Pojawia się i wysyła dużo maili. Czyli jest bardzo duże prawdpodobieństwo, że twoj email, trafi właśnie do SPAMu. Może kilka razy uda się wysłać prawidłowo maile, ale po co wysyłasz maile?

UWAGA: przekroczenie limitu, lub wysłanie maili pod wiele nieprawidłowych adresów, może skończyć się blokadzie GMAILa na 24h!

źródła:

 

Gdy wyślesz email, po przekroczeniu limitu, to dostajesz 'zwrotkę’.
Twój odbiorca nie dostanie wysłanego przez Ciebie emaila.
W takiej sytuacji nie można odpowiedzieć nawet na ważnego maila, do czasu ustąpienia limitu.

Debouncing” i „throttling„, to standardowy mechanizm, radzenia sobie ze zbyt dużą ilością zdarzeń w IT.
Jeśli ciekawi cię na czym polega róznica, to zobacz porównanie metod (opis po angielsku, dotyczy języka JS, ale idea jest ta sama).

GMAIL (’przez stronę’)

Limit: do 500 wiadomości dziennie Jeśli korzystasz z GMAILa za pomoc przeglądarki https://gmail.com W takiej sytuacji możesz wysłać maksymalnie 500 maili! (czyli 5 razy więcej!) Za to nie możesz korzystać z programów do wysyłania maili.

Wysyłająć maile z gmaila przez przegladarkę masz większy dzienny limit wiadomosci (500 zamiast 100).

UWAGA: przekroczenie limitu, lub wysłanie maili pod wiele nieprawidłowych adresów, będzie skutkowało zablokowaniem GMAILA na 24h! 

źródła:

 

Największy koszmar

  • zarządzanie kontaktami:
  • wysłanie maila tylko raz pod dany adres (zduplikowane adresy email),
    zwłaszcza gdy wysyłasz maila np. do dwóch różnych list! 
  • zapisywanie/wypisywanie z listy,
  • zarządzanie nieprawidłowymi adresami email
  • limity poczty

 

Gmail we własnej domenie?

Istnieje możliwość założenia skrzynki gmail (i całego pakietu aplikacji google) w ramach własnej domeny.

Kiedyś rozwiązanie było darmowe, aktualnie jest płatne (najtańsza wersja ~5USD / miesiąc).
https://gsuite.google.com/pricing.html
W pakiecie dostajesz cały pakiet aplikacji googla który masz dostępny mając konto na gmail.com.

Google Workspace (dawniej: G Suit / Google Apps )

Jeżeli obsługujesz placówkę edukacyjną (szkołę), to G Suit (w którego skład wchodzi również Gmail), możesz mieć za darmo

https://edu.google.com/products/productivity-tools/

Mam Google Workspace z czasów kiedy można było za darmo podpiąć pod własną domenę.
Nie prowadziłem mailingu z Google Workspace, ale w przypadku „odbioru” czasem się zacina!

Dokładniej okazjonalnie otrzymuję duże ilości maili wymagające potwierdzenia tranzakcji.
Gmail wtedy się zacina, dlatego wcześniej tymczasowo muszę zmienić maila na innego by przeszło.

Własny serwer email

Limit: brak, ALE bez odpowiedniej administracji, prawie na pewno twoje maile znajdą się w SPAMie.

Duże ryzyko, że twoje maile trafiom do SPAMu, serwer wymaga opieki, kontroli, specjalisty!!

Pamietaj, że posiadając serwer, to ty jesteś za niego w pełni odpowiedzialny za niego.
Co działa, co nie, czy jest aktualny, 'podatny’ – czy ktoś może się włamać. Jesteś odpowiedzialny za kopie zapasowe. Gdy coś ci zgnie – awaria, system zostanie zhakowany – nikt ci nie pomoże.

Potrzebujesz

Hosting

Hostingu czyli 'miejsce na komputerze’ gdzie możesz zainstalować serwer pocztowy. W niektórych przypadkach musisz zam zainstalować ręcznie taki serwer, w niektórych możesz zainstalować poprzez wybranie odpowiedniej opcji w panelu. Jeśli masz stonę / portal to prawdopodobnie masz hosting gdzie możesz zainstalować własny serwer pocztowy. Na serwerze dedykowanym/kolokowanym/VPS zawsze. Na serwerach współdzielonych (ang. shared hosting) – nie.

Specjalista

Potrzebujesz osoby która zna się na mailingu od strony technicznej, zna się na konfiguracji serwera i bezpieczeństwie (i będzie czuwać).

Dlaczego?

Bezwzględnie należy przestrzegać wszelkich dobrych praktyk specjalistów bezpieczeństwa!
Na serwerze powinno być tylko, to co musi być (każdy dodatkowy moduł stanowi dodatkowe zagrożenie – podatność na atak). System i aplikacjie należy nieustannie aktualizować (nie ze względu na fajerwerki, a za względu na poprawki bezpieczeństwa!). Każdy proces, powinien mieć możliwie najmniejsze uprawnienia, ograniczyć dostęp (firewall). By ograniczyć możliwe szkody. Jeśli aplikacja korzysta z uprawnień administratora (root) zaś napastnik włamie się za jej pomocą. Prawdopodobnie będzie mógł zrobić z maszyną wszystko – tak jak administrator.
Każdy program należy odpowiednio skonfiguroć – domyślne opcje zapewniają prostotę, ale nie bezpieczeństwo!
Przykład: Niedawno na jednym z serwerów zainstalowałem redis’a (szybka baza danych znajdująca się w pamięci RAM) – niby nic nadzwyczajnego. Pozostawiłem domyślne ustawienia i wystarczyło.
Serwer został zhakowany. Napastnik uzyskał dostęp do serwera – dorobił sobie klucz (ssh) który umożliwiałby mu dostęp do serwera w dowolnej chwili.
Ten serwer akurat miałem w OVH, ovh zauważyło 'nietypową aktywność’ i zablokowali serwer (dla mojego bezpieczeństwa).

Serwer działał by z pozoru normalnie, ale byłby już nie tylko pod moją kontrolą!
Musisz widzieć, że tego typu ataki. To nic nadzwyczajnego. Robią to automaty, które skanują sieć, szukają podatnych serwerów.

Teraz pomyśl sobie, że musisz wysłać  12,5 miliona wiadomości z reklamą Viagry by zarobić 100 dolarów  (prawdziwe statystyki – źródło UCSDNew York Times ). Ale 100 USD to niewielki zarobek, więc wysyłasz znacznie więcej!
Gdybyś miał wykupić hosting i założyć na nim serwer pocztowy – zdecydowanie nie opłacało by Ci się to, zwłaszcza, że twój serwer został by zaraz zablokowany! Dlatego m.in atakuje się, infekuje się komputery. By 'za darmo’ mieć serwer do swojej dyspozycji! (wysyłka SPAMu to oczywiście tylko jedna z możliwości). Jeśli twój serwer zostanie zainfekowany i wysyła sobie maile, zostanie wpisany na czarną listę. Możesz poprosić o usunięcie go z czarnej list (jest ich wiele). To jeśli jest zainfekowany, to SPAM dalej będzie wysyłany z twojego komputera i znów trafisz na czarną listę. Zaś kolejne próby usunięcia z czanej listy mogą skończyć się odmową! Usunięcie samego szkodnika nie jest rozwiązany, bo prawdopodobnie napastnik zostawił sobie tylnie wejście (ang. back door).
Wraz z popularyzacją internetu w m.in Polsce, w sieci pojawiło się wiele niezabezpieczonych komputerów działających na publicznych adresach IP (serwer to zwykły komputer – może nib być nawet twój laptop). Zainfekowane, komputery zoombie, mogły czekać w uśpieniu na rozkazy np. 'wysyłamy maile’).  By ograniczyć skalę problemu  w Polsce, dla klientów ADSL, port 25 (domyślny port serwera pocztowego) został domyślnie zablokowany! Zobacz:  http://www. computerworld.pl/news/94106/Klienci.TPSA.w.spamerskiej.czolowce.html,  http://www. orange.pl/prt/pl/tpcert/aktualnosci/wiadomosci/zabezpiecz/?_a=685898, http://www. netia.pl/pomoc_dla_domu,temat,22214,blokada-portu-25-dla-poczty-wychodzacej.html 

Wspomniałem o aktualizacji oprogramowania. 
Czy widziałeś kiedyś takie wiadomości: 
„””Od dwóch lat większość naszych – potencjalnie bezpiecznych – połączeń ze stronami banków była narażona na atak cyberprzestępców. Wszystko za sprawą luki o nazwie „Heartbleed”.””” 
Zwróć uwagę na słowo ” większość” (65%, przez dwa lata). To jedna z luk, którą na szybko 'łatałem’ na serwerach. 
Nawet jeśli będziesz aktualizował oprogramowanie na bieżąco to musisz się liczyć z tak zwanymi: Zero-day exploit
To znaczy czasem jest tak, że wiadomo o istnieniu błędu, który np. pozwala przejąć kontrolę nad twoim serwerem, ale producent twojego oprogramowania nie stworzył jeszcze poprawki. Jedynie co to możesz wyłączyć program/usługę, cały serwer.
Początek roku 2018 zaowocował upublicznieniem podatnościami: specter i meltdown. Okazuje się, że problem nie dotyczy systemu, a samych procesorów i to od wielu lat. /Masakra.

Kolejna sprawa, to nigdy nie ufaj danym od użytkownika (przeglądarki)! – NIGDY!
Jeśli masz prosty formularz w którym osoba podaje imię i emaila. A potem wyświetlasz jego imię na stronie.
To, być może twój system pozwoli na to, że ktoś zamiast imienia, poda skrypt – który automatycznie się uruchomi na twojej stronie (atak Cross-site scripting (XSS)). Być może imię zapisujesz do bazy danych. Jeśli się nie zabezpieczyłeś być może użtykownik będzie miał pełny dostęp do twoje bazy danych (np. wszystkich twoich adresów email) – to tak zwany atak SQL Injection (np. gdy system wykonuje zapytanie:

SELECT * FROM lista_mailingowa WHERE email = ’email@example.com’; to wystarczy że napastnik zamiast „email@example.com” poda „email@example.com’ OR 'x’=’x'” to zapytanie do bazy będzie wyglądało tak:
SELECT * FROM lista_mailingowa WHERE email = ’email@example.com’ OR 'x’=’x’;  – ponieważ 'x’ jest zawsze równe 'x’, to napastnik dostanie wszystkie rekordy!)
Jeśli wysyłasz emaila, to również można 'zamieszać’ – w standardzie email, część nagłówkowa czyli pola TO, FROM, CC, … oddzielone są od treści email (BODY) dwoma enterami. Jeśli pozwolisz użytkowniki na te znaki. To być może będzie mógł dopisać np. kolejnych adresatów np. przez BCC oraz sfałszować treść email!!
Jak wygląda struktura email – zobacz w swojej poczcie. W gmailu wybierz opcję „Show original”:

Co jakiś czas ujawniany jest atak typu 0-day (https://pl.wikipedia.org/wiki/Zero-day_exploit) – to oznacza znany jest sposób ataku na daną usługę, jednak nie powstała jeszcze na nią poprawka (można jedynie wyłączyć na pewnien czas pewne usługi).
Ale nawet w przypadku znanych podatności np. ostatni błąd w PHP mailerze opisany w https://legalhackers.com/advisories/PHPMailer-Exploit-Remote-Code-Exec-CVE-2016-10033-Vuln.html (gotowy exploit)

$email_from = '"attacker\" -oQ/tmp/ -X/var/www/cache/phpcode.php  some"@email.com'; $msg_body  = "<?php phpinfo(); ?>";

Łatka wyszła 25.12.2016 (dzień po wigilii), jednak kto i kiedy załata taką podatność na twoim własnym serwerze?

Niektóre zagrożenia bezpieczeństwa otrzymują swój unikalny kod CVE (ang. Common Vulnerabilities and Exposures).
Dziennie wykrywa się i publikuje wiele zagrożeń bezpieczeństwa. Najnowsze możesz śledzić na tweterze (CVEnew) (cve.mitre.org).
Czy jesteś w stanie je śledzić i łatać?

Takich drobnostek jest wiele. Zagadnienie jest naprawdę szerokie, dlatego wolę zostawić sprawę ekspertom np. Polskiemu FreshMailowi. Dzięki czemu można się skupić na tym co najważniejsze – budowanie listy, wysyłka, optymalizacja mailingu, a nie na technicznych kwestiach, których zaniedbanie może dużo kosztować.

Konfiguracja

Serwer musi być prawidłowo skonfigurowany. Ważne są nawet takie drobnostki: Po nie udanej próbie wysłania maila, serwer powinien po pewnym czasie spróbować ponownie wysłać te maile (zgodnie z protokołem). Serwery SPAMerskie często wysyłają wiadomość tylko raz.. dlatego twój serwer również może być podejrzany..
Pamiętaj, że domyślna konfiguracja często nie jest najlepsza. Niedawno google przedstawił raport dotyczący błędnej, niebezpiecznej konfiguracji serwerów pocztowych (jak znajdę linka to wkleję).

Oprogramowanie

Oprogramowania do zarządzania kontaktami. Każdy błędny email koniecznie musi być usunięty z listy!! Bo również twój serwer zostanie uznany za SPAMerski.

Największy koszmar

  • podobnie jak wyżej – zarządzanie kontaktami/listami
  • dlaczego znów twoje maile nie dochodzą i trafiaja do SPAMu!
  • bezpieczeństwo – temat rzeka – dodatkowy administrator! Koszta!
  • utrzymanie serwera

 PS: może to być również rozwiązanie profesjonalne. Jednak początkowe koszta i koszta stałe na pewno będą dużo większe, by zrobić to na dobrym poziomie. 
 

Serwer pocztowy – twojego dostawcy hostingu.

W tym przypadku administracją serwera zajmuje się twój dostawca (to dobrze, będziesz miał mniej rzeczy na głowie).

Jednak musisz wiedzieć, że z tego samego serwera korzysta wiele innych osób.
Dlatego próba wysłania większej ilości wiadomości może być potraktowana jako SPAM – i twoje konto zostanie zablokowane.

Konto zostanie zablokowane by serwer pocztowy twojego dostawcy nie trafił na czarne listy co przekłada się na to, że maile innych osób również mogą zostać potraktowane jako SPAM (przez inne serwery).

Przykład skrzynki na OVH

Znajoma skarży się, że nie może wysyłać maili, ale skrzynka działa (maile przychodzą, może się zalogować na web maila).
Nie udało jej się dodzwonić do ovh.

Jeśli działa skrzynka odbiorcza (przychodzą maile), a wysyłka jest niemożliwa. – może to oznaczać blokadę!
Możesz nawet nie dostać, żadnego powiadomienia o blokadzie!!
Skontaktuj się ze wsparciem technicznym.

Po szybkiej diagnozie, założyłem zgłoszenie awarii, opisując dokładnie jaki mamy problem.
W ciągu 3 dni udało się przywrócić skrzynkę do działania (był weekend).

W przypadku blokady, warto od razu złożyć zgłoszenie przez strone WWW.
Na zgłoszenie ktoś powinien odpowiedzieć. A na infolinię czasem trudno się dodzwonić.

Dzień dobry, Dziękuję za kontakt. Uprzejmie informuję, że wskazana skrzynka została automatycznie zablokowana z uwagi na podejrzenie przesyłania spamu. Obecnie zlecilem zdjecie tej blokady dla Państwa, niemniej proszę o zweryfikowanie zaistnialej sytuacji. System oznaczył jako potencjalnie spamowe wiadomości w liczbie 110 w czasie 3600 sekund. W razie dodatkowych pytań, pozostaję do dyspozycji. Z poważaniem, Michal S.

Support OVH 

Co zablokowało?

Wysyłamy emaile do naszych rodzicow z listy, w poniedzialki ok 180 e-mail wychodzi

/Znajoma

Jaki jest limit w OVH?

Przepraszam za wydłużony czas oczekiwania. Limity wysyłki to: 200 e-maili / godzina / konto i 300 e-maili / godzina / IP. Gdy limity te zostaną wysycone, należy jedynie odczekać na zdjęcie blokady. W sytuacji gdy system wykryje wysyłkę spamu i Państwo podejrzewaliby takie zachowanie, proszę o kontakt. Zlecimy wtedy zdjęcie blokady systemowej.

Support OVH

Lepiej wysyłać emaile partiami (przez cały dzień), niż wszystko na raz

Tylko to zajmuje czas. I komplikuje proces wysyłki.
Potem są pbolemy, ktoś dostał maila dwa razy a inna osoba nie dostała.

Czy można zwiększyć limit? – W OVH – nie.

Uprzejmie informuję, że nie ma możliwości zniesienia lub powiększenia limitów, o których wspomniałem. Mogę zasugerować Państwu wysylkę wiadomości partiami, co wyeliminuje potencjalne blokady związane z wysycaniem limitów lub też przejście na pakiet hostingowy Pro, gdzie sa dostępne opcje uruchomienia list mailingowych, co sprawia, że nasze systemy zajmują się wysylaniem wiadomości do Państwa subskrybentów.

Support OVH

 

Jednak przy kolejnych wysyłkach problem się powtarzał.

Hej Michal, znowu to samo. Wyslalam emaile do 80 osob i od razu mi zablokowali dostęp. Juz mnie to zaczyna naprawdę micno irytowac. Powiesz mi jak zrobic ten myk z gmailem albo mi go zrobisz? Ze wysylamy z Gmaila ale wyglada jakbysmy wysylaly ze standardowego emaila? Zaraz będe do nich dzwonić, o 8 zaczynają pracę

 Uwagi

Serwer pocztowy często jest dodatkiem do innych usług.

Wiele serwerów pocztowych korzysta z tego samego adresu IP (tak jest łatwiej i taniej).

Fragment cenika dużej polskiej serwerowni, kwoty netto – ATMAN.
Wniosek: dodatkowy adres ip to dodatkowe koszta, 'sam zakup’ to dopiero początek kosztów.

Gdy jeden z klientów wyśle maile pod „złe adresy email”, wyśle za dużo, wyśle .. to twoje maile również trafią do SPAMU!

Dlatego dostawcy takich usług pocztowych starają się byś nie wysyłał zbyt dużo emaili!

Dzięki osobnemu IP odpowiadasz za siebie!
ALE warto wiedzieć, że niektóre RBL’e mogą wrzucić twój adres email na listę i żądać okupu np. 30 USD (bo czasem trudno to nazwać inaczej)!

serwer RBL (ang. Real-time Blackhole List) – serwer posiadający aktualizowane w czasie rzeczywistym informacje dotyczące niebezpiecznych serwerów poczty elektronicznej (spamerów); korzystający z nich program łatwiej znajdzie i odrzuci niechcianą pocztę.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Serwer_RBL

Oczywiście blokada na danym RBLu nie oznacza że nic nie zostanie dostarczone. To zależy od konfiguracji serwera docelowego. Najgorzej chyba jest z mailami w domenie .gov.pl (chyba korzystają ze wszelkich możliwych RBLi).

Dlatego nie liczyłbym na pewny mailing w przypadku usług nie przeznaczonych do tego!

Rozwiązania profesjonalne

Ogólnie co dają systemy dedykowane

Rozwiązania dedykowane dają wiele zalet.

  • Skupiasz się na przekazie, a nie technicznych rozwiązaniach. Co zrobić by maile nie trafiały do SPAMu?
    • Po stronie usługodawcy leży odpowiednie zabezpieczenie systemu, systemu mailingowego, aktualizacji.
      A nawet by przypadkiem twoja lista kontaktów nie przepadła (kopie zapasowe).
    • Pilnowanie by maile nie trafiały do SPAMu, analiza i rozwiązywanie problemów związanych z nieraz przypadkowym wpisaniem na czarne listy (serwerów, adresów) – uznanych za SPAMerskie. A tutaj jest naprawdę dużo 'zabawy’, by działało to dobrze (więcej szczegółów na końcu artykułu).
    • Automatyczne wykluczenie błędnych – nie istniejących maili Wysyłanie maili pod nie istniejące adresy mail, może sugerować, że nadawca nie prosił użytkowników o zgodę na wysłanie maili (być może jakiś program 'zgaduje’ adresy email). Tak jakbyś dzwonił pod różne numery telefonów.. a może ktoś odbierze.. Co po prostu dla systemów AntySPAMowych oznacza, że wysyłany jest właśnie SPAM.
  • Dostajesz wygodny system do:
    • wysyłania maili,
    • zarządzania kontaktami (grupy maili),
    • kreator email,
    • gotowe szablony emaili,
  • Analiza kampani
  • Testy A/B (Wysyłasz różne wersje maila i porównujesz, który daje lepsze efekty)
  • Wygodny import adresów email (z różnych usług, czy dowolnych plików/formatów)
  • Testy spamowe
  • Możesz wysyłać maila ze swojej domeny  (twoje-imię@twoja-nazwa.pl)
    Zaś cały know-how zapezpieczeń SPF, DKIM spada na usługodawcę.

Przydatne funkcje

Po co kreator emaili?

By w wygodny sposób stworzyć szablony email.

Ładny, zachecający email daje większą skuteczność.

Po co dobry edytor?

„Pociać emaile”
Różne system, różnie wyswietlają.
„media z zewnątrz”,

  • obsługa filmów (chcesz załączyć film?)
    Co jeśli się nie załadują, czy email będzie czytelny?
  • obsługa gifów
    Co jeśli się nie załadują, czy email będzie czytelny?
  • obrazki
    Co jeśli się nie załadują, czy email będzie czytelny?
  • wersja tekstowa


Efekt aureoli.

Efekt aureoli, efekt halo – w psychologii tendencja do automatycznego, pozytywnego (efekt Galatei, efekt nimbu, anielski efekt halo) lub negatywnego (efekt Golema, szatański efekt halo), przypisywania cech osobowościowych na podstawie pierwszego wrażenia.

Jest odmianą podstawowego błędu atrybucji. Polega na tym, że przypisanie jednej ważnej pozytywnej lub negatywnej właściwości (mówiąc obrazowo, „aureola” może być pozytywna lub negatywna) wpływa na skłonność do przypisywania innych – niezaobserwowanych – właściwości, które są zgodne ze znakiem emocjonalnym pierwszego przypisanego atrybutu.

Istotą efektu aureoli jest przypisanie komuś (atrybucja) ważnej pozytywnej lub negatywnej cechy wewnętrznej. Przypisanie cechy nieważnej nie musi wywołać efektu aureoli. Najważniejszymi atrybutami posiadającymi moc wywoływania efektu aureoli są: mądrość/głupota, dobroć/zło, nieatrakcyjność/atrakcyjność fizyczna oraz wygląd zewnętrzny (na przykład schludny/niechlujny).

https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_aureoli_(psychologia)
Planuję rozszerzyć tą część.
Maile „prawie” tekstowe również mogą się sprawdzić jak np. u Michała Szafrańskiego.

Testy A/B

To fantastyczny sposób by sprawdzić, jaka wersja emaila działa lepiej.
Które są częściej otwierane, które skutkują lepszą konwersją.

Wyglada to tak, że tworzysz np. dwie wersje emaila i wysyłasz do pewnej gupy (lub wszystkich) klientów.
Wersję A wysyłasz np. do 80% klientów (bo uważasz że jest lepsza) i wersję B do 20%.
Po teście okazuje się, że jednak wersja B jest skuteczniejsza. Wtedy po prostu wysyłasz wersję B do pozostałych klientów którzy nie otrzymali żadnego emaila.

Segmentacja

Różne grupy klientów mają różne potrzeby, wartości. Do różnych grup przemiawiają różne argumenty.

Czy reklamowałbyś kosmetyki mężczyźnie po 50?
Nie chodzi tylko o „nieskuteczną reklamę”, ale również potencjalne zniechęcenie (niedopasowanie oferty).
Podziel klientów na segmenty.

Personalizacja

Planuję rozszerzyć tą część.

Zwróć uwagę, czy system posiada „system wykrywania płci„.

Taki email wygląda słabo! I możesz stracić klienta.

Cześć Michał!

Z pewnością zawsze marzyłaś

Niedopasowanie płci!

Analiza kampani

Planuję rozszerzyć tą część.

Testy spamowe

Planuję rozszerzyć tą część.

Ciekawostka i Rada:

Serwery pocztowy może wysłać wiadomość z dowolną nazwą w polu nadawca (Czyli możemy wysłać wiadomość podszywajac się pod kogoś innego). Tak systemy początkowo nie były projektowane pod kątem bezpieczeństwa, potencjalnych nadużyć. Powstało kilka mechanizmów obrony przed takimi praktykami. Dlatego jeśli chcesz wysłać maile ze swojej domeny.. musisz upoważnić dany serwer pocztowy do wysyłania maili, tak jakby ten serwer znajdował by się pod daną domeną.
Dlatego warto ustwaić tak zwane rekordy SPF oraz TXT na domenie. Inaczej odbiorca będzie widział w gmailu: „From: alek@example.com via send-server.freshmail.pl„. Czyli wysłane z freshmaila, który twierdzi, że alek@<twoja-domena>.pl wysłał tego maila. Po dodaniu rekordów SPF / TXT będzie widać po prostu „From: alek@example.com”. Ponieważ freshmail, będzie upoważniony do wysyłania mail w imieniu example.com.   To odpowiedź na:

  • mailing online (wysyłasz przez stronę, FreshMail, MailChimp),
  • darmowy mailing (wysyłasz mailing za darmo do 2000 odbiorców).
    Od 2018 system działa w trybie 'trial’. Możesz za darmo korzystać przez pewien czas. By zobaczyć czy Ci pasuje, bez ponoszenia kosztów.
  • mailing do firm (zarówno zaczynających działalność, jak i korporacji w trybie 'Pay As You Go’),
  • mass mailing, masowy mailing (wysyłasz na raz do dowolnie duże grupy odbiorców),
  • tani mailing (w zależności od wielkości listy, możesz wysyłać maile wygodnie i nawet za darmo),
  • wysyłka mailingu

FreshMail

Uwaga, wcześniej rekomendowałem Freshmaila.
Wierzę, że wysyłkę i narzędzia dalej mają OK, ale nie ma pewności co do reszty

Jeśli masz do 500 klientów (subskrybentów), to możesz wysyłać dowolną ilość maili (newsleterów) za darmo.

Do 1000 kontaktów za 50 pln Do 2500 odbiorców za 80 pln, itd. W ofercie abonamentowej płacisz za ilosć subskrybentów i możesz wysyłać im dowolną ilość maili.
Istnieje również możliwość rozliczania się wyłącznie za ilość wysłanych maili. To znaczy gdy nie wysyłasz to nic nie płacisz – brak abonamentu.

1000 maili za 25 pln (oferta niedostępna), Za 125 PLN możesz wysłać 5000 wiadomości, itd.

Pełny cennik znajdziesz na stronie FreshMail.

W przypadku FreshMail, nie chodzi tutaj tylko o cenę.
Ponieważ FreshMail, daje dodatkowo bardzo dużą wartość, względem wszystkich innych rozwiązań, i czyniące go liderem wśród polskich systemów do wysyłania newsletterów.

Dlaczego FreshMail jest taki wyjątkowy? Dlaczego FreshMail jest taki popularny w Polsce? Tylko w FrashMailu

  • jest dostosowany do rynku polskiego,
  • bardzo łatwa obsługa w porównaniu z inni rozwiązaniami,
  • można sprawdzić czy mail nie zostanie uznany za SPAM przez polskie skrzynki!,
  • maile dochodzą na polskie skrzynki,
  • baza wiedzy po Polsku,
  • płatność w Polsce
  • Polskie, szybkie wsparcie Pon-Pt 8:00 – 24:00 !!!
  • Możesz zobaczyć jak będzie wyglądał twój email w skrzynkach odbiorców np. w gmail, outlook, o2, wp, onet, interia, .. (i to za darmo, w MailChimp płatne).

Podobnie jak MailChimp

  • ma darmową opcję (do 500 odbiorców) podobnie jak MailChimp (więcej do 2000)
    FreshMail zrezygnował z darmowej opcji. W zamian mamy darmowe konto trial. Czyli okres próbny kiedy możemy korzystać z systemu w pełni za darmo. Dzięki czemu możemy sprawdzić, czy system się nam podoba, czy warto etc.
  • Testy A/B Możesz stworzyć dwie wersje newslettera i zobaczyć który 'działa’ lepiej na odbiorców.
    dzięki czemu, możesz pisać skuteczniejsze wiadomości (większa konwersja, większy zysk)
  • możliwość analizy otwieralności mailów

Zebrałem w jedno miejsce kilka opinii:  

15 września 2013 14:12:36 Dzięki. Założyłem sobie konto w tym freshmailu i jest całkiem ok. Stworzyłem sobie nawet własny szablon newslettera 🙂

http://pytamy.pl/title,darmowy-program-do-mailingu-co-polecacie,pytanie.html?smclgnzlticaid=5127a1

Korzystam od dłuższego czasu i mogę polecić. Z pomocą programu można tworzyć mailing od podstaw lub z gotowych szablonów. Są też raporty i wiele innych ciekawych opcji. Program jest łatwy w użyciu – chyba właśnie dzięki temu jest taki popularny.

http://pytamy.pl/title,darmowy-program-do-mailingu-co-polecacie,pytanie.html?smclgnzlticaid=5127a1

Ja też mogę polecić http://freshmail.pl Miła obsługa klienta, stabilna platforma, często wprowadzane nowe funkcje, darmowe szablony. Dla zainteresowanych prowadzą darmowe szkolenia z email marketingu: http://freshmail.pl/…type/szkolenie/ Odnośnie marketing automation to koleś z Answear.com na jednej z konferencji móił, że nie ma z tego jak na razie jakiś sensownych wyników. Wystarczają narzędzia targetowania do email marketingu:

http://forum.idg.pl/topic/218339-mass-mailing-jaki-program-do-newsletter%C3%B3w-polecacie/

Napisano 12 styczeń 2014 – 16:17 Dokładnie – Freshmail to bardzo dobra polska alternatywa. Jest łatwy w obsłudze a jak coś jest niejasne to można skorzystać z polskojęzycznej bazy wiedzy lub po prostu napisać lub zadzwonić z pytaniem. FreshMail podobnie jak Mailchimp ma darmową opcję, choć można wysłać tylko 2000 maili za darmo, więc mniej niż w Mailchimpie. Natomiast nie ma problemu z dostraczaniem maili na Polsie skrzynki a przynajmniej ja się nie spotkałem z takim problemem. No i bardzo ważna sprawa – można przed wysyłka testować czy mailing nie zostanie potraktowany jako spam przez POLSKIE skrzynki.Poza tym znajdziesz we FreshMailu standardowe narzędzia jak kreator formularza subskrypcji, różnorakie raporty, darmowe szablony z edytorem drag & drop, itp…

http://forum.infor.pl/topic/181222-mailchimp-dobra-polska-alternatywa/#ixzz2xkR7cyAV

Napisano 12 styczeń 2014 – 22:23 Ja korzystam z obu programów: z FreshMaila do wysyłki mailingów w Polsce i z mailchimp do wysyłek zagranicznych mailingów. Co ciekawe we FreshMailu można za darmo robić inboxtesty, czyli sprawdzić jak mail będzie wyglądał w róznych programach pocztowych (gmail, outlook, o2, interia, wp, onet, etc). Mailchimp liczy sobie 3$ za każdy test.Z moich doświadczeń wynika, że oba programy mają w miarę zbliżoną funkcjonalność, ale w polskich warunkach FreshMail radzi sobie lepiej. No ale to chyba oczywiste – w końcu to polski program pisany w Polsce dla polskich klientów.

http://forum.infor.pl/topic/181222-mailchimp-dobra-polska-alternatywa/#ixzz2xkTlUn5f

Maj 11, 2012 Ja korzystam z http://freshmail.pl – wydaje mi się bardziej intuicyjny niż getresponse.

http://bartekpopiel.pl/moja-opinia-o-getresponse/

MailChimp

Z perspektywy czasu (statystyk) widzę, że jednak Freshmail u nas jest preferowany.

Bardzo dobry system, tak jak FreshMail. Dobry zwłaszcza w przypadku wysyłki mailów za granicę! Za darmo możesz posiadać listę 2000 klientów do których w miesiącu możesz wysłać do 12000 maili (czyli do 6 maili do 2000 osób w miesiącu).

Jedynie co musisz zrobić to dodać logo MailChimp’a w stopce (darmowa wersja). Dużo szablonów. Opinie:

No właśnie, Mailchimp jest fajnym przykładem. To co najbardziej mi się podoba to niesamowicie prosty i intuicyjny interfejs… mimo że może w niektórych miejscach ograniczać bardziej zaawansowane wymagania. No i te funkcje: np. porównanie wskaźników z innymi firmami w branży czy zaawansowane autorespondery. Widać że mają bardzo kreatywny zespół, który co rusz wymyśla nowe funkcjonalności… ehhh ten efekt skali 😉

Analiza kampani: liczby wysłanych e-maili, liczbę otwartych wiadomości, liczbę kliknięć w linki umieszczone w wiadomości czy też listę osób, które kliknęły w poszczególne linki. Jeśli chcesz wysłać więcej niż 6 maili w miesiącu do 2000 klientów, to już koszt 30 USD (~90 PLN, gdy 1 USD = 3 PLN). Płacisz kartą kredytową w dolarach / euro (Przewalutowanie przez bank). 5000 klientów 90 USD (150 PLN, gdy 1 USD = 3 PLN), FreshMail 180 PLN   Płatność kartą kredytową (przewalutowanie PLN->USD). Inne: Rozwiązań jest mnóstwo.. np. GetResponse, Implebota, Freebota, Benefitera, Inisa, Sare, MailPro i FUMPa, anomaila.. Część oferuje podobną funkcjonalność jak FreshMail, część jest droższa, część po prostu nie nadaje się na Polskie warunki. np. Aweber – jakiś czas temu nie obsługiwał polskich znaków !?!? Nie wiem jak aktuanie wygląda sytuacja. Część miewa większe problemy ze Spamem.. Freebot trafia do spamu (brak darmowej wersji i wyższych cen dotyczy GetResponse)

Luty 2, 2014 Niestety podnieśli ceny. Nie ma opcji darmowej, a chętnie bym wypróbowała, ponieważ freebot trafia do spamu. http://bartekpopiel.pl/moja-opinia-o-getresponse/

Największy koszmar: 

 

 

Na co zwrócić uwagę

Wybierając odpowiednie rozwiązanie, pamiętaj, że:

Wysłanie maila nie jest jednoznaczne z jego doręczeniem.

Dlatego zawsze warto sprawdzić stan serwera (czy przypadkiem nie jest np. na czarnych listach).

Niedawno klient, chciał skorzystać z oferty SendGrid’a.

Szybko testowo wysłałem maila – brak.. hmmm.

Zrobiłem test (https://www.mail-tester.com/ (polecam, 3 testy /24h za darmo) – wynik – masakryczny!
 

Czasem dobrze brzmiąca oferta, może być początkiem problemów.
Wynik mail-tester.com

Taki wynik to co innego.
Wynik mail-tester.com

Pamiętaj, że ocena może zmieniać się w czasie.

Ogólnie jeśli serwer jest 'darmowy’ nie ma rygorystycznych limitów (stąd limity gmail, wp, …).
To na pewno ktoś wykorzysta go do SPAMu. A serwer zostanie wypisany na czarne listy.

 

Realny koszt własnego serwera pocztowego

Słyszałeś, że koszt utrzymania Linux’a (darmowy) jest (może być) większy niż koszt utrzymania Windowsa (płatny)? W internecie znalazłem taką odpowiedź:

Szkoda tracić czas na darmowe rozwiązania, bo: 1. Niektóre darmowe programy do masowej wysyłki wysyłają swoje mailingi do twojej bazy. Nie po to buduje się bazę adresową aby ktoś ją spamował. 2. Odradzam rozwiązania instalowane na własnych serwerach bo darmowe skrzynki pocztowe, w tym np. onet i wp (ktore dominują), mocno ograniczają wysyłki mailingu. Jak na taki server leci z jednego IP duzo maili, to wycinaja i blokuja. 3. Ochrona antyspamowa – więksi gracze na rynku mają umowy z google, yahoo onet i większymi serwerami pocztowymi które zezwalają im wysyłać OGROMNE ilości maili z tego samego IP i w ciągu krótkiego czasu. 4. Jak coś jest darmowe to w każdej chwili może zostać wyłączone i możesz stracić całą swoją listę adresową.

Jaki jest realny koszt? Używany w cytowanym tekście termin: ASP (Application Service Provider) oznacza, ze płacisz za korzystanie z aplikacji, w miarę potrzeb.

Nie każdy przebywa na GL i czeka jak się pojawi w konkretnej grupie post. Mimo wszystko postaram się odpowiedzieć na pytanie – bez autopromocji. System ten owszem można kupić za około 1500 zł netto z tego co widziałem, ale żeby rozpocząć na nim pracę musisz: – na początku zakupić odpowiednią maszynę pod instalację: koszt odpowiedniej, myślę około 300 zł miesięcznie i jest to koszt stały – umieścić go na serwerze, konfiguracja, sprawdzenie czy poprawnie działa, dbanie o poprawne działanie tutaj poza marketerem dochodzi już kolejna osoba a możliwe, że nawet dwie bo poza administratorem, przyda się pewnie programista. Licząc tylko administratora, który powinien trzymać pieczę nad takim systemem (choćby ze względów bezpieczeństwa), należy doliczyć kolejne koszty stałe w postaci pensji pracownika, które na pewno nie są małe – nauka obsługi takiego softu przez marketera: ten akurat, jest mocno rozbudowany, ale na pierwszy rzut oka wydaje się że nie jest on przyjazny w użytkowaniu. Podejrzewam, że nie każdy marketer będzie chciał przejść na taki system, gdzie biorąc pod uwage w modelu ASP, nawet jak nie znajdzie odpowiednich informacji w pomocy systemowej, to zawsze może zadzwonić do dostawcy usługi i bez problemu otrzyma stosowne informacje – biorąc pod uwagę dostępność do systemu email marketingowego w modelu ASP, mam obawy czy choć w niewielkiej skali byłby on dostępny w tym samym zakresie. Jeśli chodzi o model ASP, równie dobrze możesz wejść do systemu będąc akurat w Mongolii na wakacjach, wystarczy dostęp do internetu, o czym należy również pamiętać po odpowiednio szyfrowanych połączeniach – bezpieczeństwo: tutaj temat rzeka. Mam poważne obawy, czy spełniłbyś wszystkie zastrzeżenia co do bezpieczeństwa tego typu danych, służących do komunikacji e-mail marketingowej. Nawet jeśli Ci się uda, to jest to kolejny koszt i na pewno nie mały – kwestia spamu: utrzymanie IP serwera i domeny tak, aby być na whitelist nie jest prostą sprawą. W zależności od tego na jakie adresy dostawców skrzynek pocztowych wysyłasz email, odpowiada również różnorodność filtrów antyspamowych. W przypadku tego systemu trudno mi ocenić na jakim jest to testowane, ale podejrzewam, że sprawa kończy się na SpamAssassinie. Pytanie co z pozostałymi? Jeśli już zostaniesz umieszczony na blacklist to telefon, czy email od firmy sprzedającej produkt x (np.: kosmetyki) z prośbą o usunięcie zazwyczaj nie wystarczy Można jeszcze wymienić kilka wad tego modelu. I nie zamierzam tutaj serwować autopromocję – to jest w sumie najłatwiej rzucić w stosunku do drugiej osoby, każdy ma po prostu wybór. Jednak nie każdy zdaje sobie sprawę ile trzeba pracy, aby taki system mógł sprawnie funkcjonować. Najlepiej przekonać się samemu, według mnie koszt ponoszony w tym modelu może przerosnąć, koszt wysłania olbrzymiej ilości maili w modelu ASP. W dodatku w modelu ASP jedyne co musimy zrobić to mieć dostęp do Internetu, poprawnie wpisać login i hasło. System działa na pewno, pozostaje kwestia skupienia się na przeprowadzeniu efektywnej kampanii.

źródło: http://www.goldenline.pl/grupy/Reklama_marketing_wizerunek/newslettery-i-email-marketing/idealne-narzedzie-do-e-mail-marketingu,1433020/

W przypadku serwera pocztowego dochodzi koszt serwera, administracji, koszt niewygody.
W przypadku gotowych systemów jak np. nasz dobry Polski  FreshMail (o którym już tyle razy o nim wspominałem). Jest to wyższy koszt wysłania maila. Za to dostajesz naprawdę genialną wartość dodaną nieosiągalną w przypadku 'własnych rozwiązań’. Szybko stworzysz ładny newsletter (dzięki kreatorom). Zarządzanie listami masz out-of-box. Masz pewność, że twoje maile dotrą do odbiorcy i jak będą wyglądały (twoja praca nie pójdzie na marne) – inbox testy. Możesz śledzić otwieralność maili. Dzięki czemu możesz przygotowywać coraz lepsze newslettery. Dzięki split testom, możesz wysłać dwie różne wersje tej samej wiadomości i zobaczyć która lepiej się konwertuje (która jest lepsza, daje lepsze efekty). Dzięki wielokrotnemu autoresponderowi możesz sworzyć bardzo fajną wartościową relację z klientem. W ten sposób możesz stworzyć internetowy kurs. Klient dostanie maile po kolei od początku. Skoro klient się zapisał na kurs, to z chęcią będzie czytał wspomniane maile. Gdy stworzysz odpowiednią relację i wyślesz swoją ofertę z pewnością będzie potraktowana zdecydowanie lepiej! 

Drobne uwagi

Regulaminy

Uważaj na listę kontaktów. Jeśli znajdziesz darmowy system do wysyłania maili, uważnie przeczytaj regulamin. Ważne by twoja lista klientów nie była 'używana dalej’. Przykładowo: Tak samo jak przy np. Facebooku, po wgraniu: 'twoje zdjęcia już nie są twoje’ (tzn mogą być wykorzystywane, sprzedawane bez pytania).

You agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you

Ochrona danych osobowych (RODO / GDPR)

Zgody

W skrócie:

  • musisz zbierać zgody od klientów na przetwarzanie danych.
  • zgody zbieraj osobno (osobny tzw. 'check box’) na każdy cel przetwarzania danych np.
    • przesyłanie ofert handlowych,
    • wysyłanie informacji marketingowych,
    • ..
  • zgody mogą być odebrane w dowolnej dostatecznie jednoznacznej formie.
    Dokładniej, według RODO zgoda musi być:

    • dobrowolna
    • świadoma
    • konkretna i jednoznaczna

 

Uzależnianie wykonania usługi od wyrażenia zgody – nie jest dobrym pomysłem.

Do zbierania zgód, dobrze stosować tzw. modelu „double opt-in” (podwójne wyrażenie zgody).
To znaczy:

  • użytkownik wypełnia formularz (zgadza się po raz pierwszy)  #opt-in 1
    serwer wysyła maila na podany adres email z unikalnym linkiem
  • użytkownik kilkając w link w mailu (ponownie wyraża zgodę) #opt-in 2

 W ten sposób dodatkowo:

  • wiesz, że klient podał adres email do którego ma dostęp (swój adres email, a nie sąsiada).
  • wiesz, że podany adres email istnieje.

Systemy takie jak FreshMail, domyślnie, obsługują zapisy w modelu „double opt-in”, pozwalają na utowrzenie odpowiednich formularzy etc.

 

Poza RODO:

Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny

Art. 24. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r

Przetwarzanie danych

Pamietaj, że:

  • mając własny serwer pocztowy, to firma hostingowa może mięć do niego dostęp (administracja, wymagana umowa).
  • korzystając z firmy wysyłającem mailing, posiada ona dostęp do danych (administracja, wymagana umowa).
  • jeśli korzystasz z usług firm z poza UE, np. amerykańskiej, to  pamiętaj, że musi ona być wpisana na tzw. listę Privacy Shield.

 

W przypadku wspomnianego FreshMail, procedura jest prosta:

Każdy administrator danych, który powierza FreshMailowi dane osobowe, powinien zgodnie z RODO podpisać z FreshMailem nową Umowę Powierzenia i Przetwarzania Danych Osobowych.

By ułatwić naszym klientom akceptację takiej umowy, FreshMail przygotował w systemie formularz, który wystarczy wypełnić, a umowa zostanie wygenerowana automatycznie z danymi klienta.

Akceptując ją, klient spełnia obowiązek wynikający z RODO. Formularz można znaleźć po zalogowaniu się w aplikacji i przejściu przez pojawiające się komunikaty.

 

Płatności

To prawie oczywiste, ale na wszelki wypadek, bo w Polsce lubi się przelewy (od pewngego czasu BLIKa), a płatność kartą – no cóż..

Informacja o przelewach międzynarodowych.

Płatności międzynarodowe – w ramach unii europejskiej przelewy dokonuje się w systemie SEPA – koszt przelewu: 5 zł (lub równowartość tej kwoty w walucie rachunku) – kwota oczywiście może się różnić w zależności od banku.

W ramach Unii Europejskiej wybierz przelew SEPA

Jeśli nie musisz – nigdy nie korzystaj z przelewów SWIFT.

W skrócie, ze względu na swój sposób działania, możesz być obciążony bardzo dużymi kosztami wykonania przelewu. Ze względu na to, że każdy bank pośredniczący w twojej tranzakcji pobiera np. „0,5% każdego przelewu, ale nie mniej, niż 30 zł”. A banków między bankiem A, a B może być wiele, nawet kilkanaście (każdy z nich obciąży kosztami)! plus do tego + komunikat SWIFT + koszta np za opcję SHA + ewentualne przewalutowania po drodze. Koszt przelewu może wyjść duży. 

W efekcie przelew może dotrzeć praktycznie do każdego banku na świecie, ale nie ma do końca pewności ile potrwa ta „podróż”, ani jakie będą finalne koszty przelewu.To drugie zależy od liczby banków korespondentów danego przelewu, ich indywidualnych taryf opłaty za pośrednictwo oraz opłat pobieranych przez bank odbiorcę przelewu. 
mBan
k: https://www.mbank.pl/pomoc/info/konta/przelew-swift.html 

Dlatego w sieci znajdziesz wiele osób skarżących się, że chcieli zapłacić np. 20 zł, a sam przelew kosztował 70 zł (i więcej)!
http://samcik.blox.pl/2013/10/Tego-ostrzezenia-nigdy-za-malo-Zdradliwy.html 

Wpłaciłem 3 miesiące temu kwotę 120EUR zaliczki na wakacje do zagranicznego banku. Została naliczona opłata 25 zł. Miesiąc temu doliczono mi jakąś prowizję w wysokości 45 zł a dzisiaj 180 zł !!!!
Dlaczego ?? Jakaś niemota z mLinii twierdzi że oni tak mogą doliczać jakieś opłaty przez 6 miesięcy od wykonania przelewu.

Przecież to złodziejstwo w biały dzień. Za przelew w wysokości 450 zł pobrano 250 zł prowizji !!!
https://www.mbank.pl/forum/watek,992234,przelew-zagraniczny,1.html

Dlatego zanim zapłacisz za usługę, sprawdź co się opłaca metoda/prowizje.

Koniecznie sprawdź cennik przelewów zagranicznych w swoim banku!

Sprawdź prowizje za opłaty kartą kredytową (Visa / MasterCard / ..) – może się bardziej opłacać.

Gdy płacisz w innej walucie warto pomyśleć np. o karcie Revolut (dzięki czemu unikniesz kosztów np. przewalotowywania).

Choć system kart jest dziurawy (ze wzgledu na potrzebną kompatybilność), to wbrew pozorom bezpieczniej jest płacić kartą ze wzgledu, że tranzakcjie są ubezpieczone (możliwość „Chargeback”).

 

Płatność kartą – czy to bezpieczne? Chargeback?

Artykuł nie został jeszcze opublikowany :/
Boisz się płacić kartą? Wbrew pozorom jest to bezpieczniejsza forma płatności niż np. przelew na konto! Jest jednak kilka rzeczy które musisz wiedzieć!

Płatność kartą może być wygodną opcją, sprawdź wcześniej koszta.

Uwaga: Płatności cykliczne!
Wielokrotnie interweniowałem z powodu problemów z serwerem.
Parę razy okazało się, że serwer przestał działać z powodu braku płatności (albo karta wygasła, albo klient wykorzystał limit dzienny/miesięczny i system nie był w stanie pobrać opłaty, nieraz mimo późniejszej dostępności środków).
Zwróć na to uwagę!

Brak płatności – serwer usunięty. To akurat moja wiadomość :), ale takich emaili widziałem wiele.

Kiedyś klient miał serwer, który obsługiwał kilkadziesiąt tysięcy osób. Stara aplikacja, stary serwery – nie można było tego przenieść bez przynajmniej miesięcy pracy. Brak kopi pewnego dnia „karta” nie zadziałała i bumm! Serwerownia Hetzner wyczyściła dyski :/

Sprawdź PayPal’a 

Zobacz również: https://www.totalmoney.pl/artykuly/100961,konta-osobiste,ile-zaplacimy-za-przelewy-zagraniczne,1,1 

Jeszcze na marginesie dodam, że banki wymieniają pieniadze po mało korzystnym kursie.
Dzięki takim usługą jak wolutomat, cinkciarz.pl (ostatnio z niego korzsytałem) możesz wymienić pieniądze po lepszym kursie. W skrócie przelewarz złotówki na cinkciarza, a cinkciarz wypłaca ci euro/dolary na twoje konto walutowe.

A może coś innego?

Fanpage?

No nie..
Osoby na twojej liście są „twoi„. FB stale ogranicza zasięgi, bo dzięki temu, że twoje posty nie trafiają do wszsytkich twoich fanow, a do coraz mniejszej grupy, i jesteś zmuszony zapłacić.

Naturalnie trzeba płacić, by postowanie na FB miało sens.
Problem polega na tym, że nie masz kontroli!

W przypadku listy mailingowej najwyżej przeniesiesz listę.
 

Podsumowanie

Dla małej ilości subskrybentów (<50) można korzystać ze zwykłego maila.

Przy 100 jeszcze można kombinować, powyżej warto zastanowić się nad profesjonalnym (dedykowanym) rozwiązaniem.

Do takich systemów należy FreshMail, który polecam zwłaszcza na Polski rynek – polska firma, polskie wsparcie!).

GetResponse to również Polska firma (a przynajmniej powstała w Polsce) z polskim wsparciem, również polecam, choć bardziej skupili się na rynku międzynarodowym.

Oczywiście istnieją jeszcze inne rozwiązania, min MailChimp, Mandrill (stał się częścią MailChimpa), Sendmail..

Własny serwer pocztowy brzmi dobrze (brak opłat od wysłania maila), ale tak naprawdę wiąże się to z wieloma innymi kosztami (nie koniecznie niższymi). Ehh..

W przypadku serwerów dedykowanych (profesjonalnych), wartość dodana jest naprawdę duża.
Możesz skupić się na tym co jest najważniejsze, na budowaniu listy, optymalizacji newsleterów/autoresponderów tak by najlepiej się konwertowały (przynosiły najwyższy zysk).

 

A może chcesz pójść krok dalej i nie tylko wysyłać maila, ale również zautomatyzować marketing?
Tak by wysyłka maili była automatyczna, zależna od działań klienta, jego historii, działań, opłacalności etc.
Jeśli tak, to zerknij:

 

Może Cię zainteresować

 

Ciekawe? Newsletter?