Jak pozycjonować strony?

Trwa migracja :/
Artykuł może wyświetlać się niepoprawnie
Przenoszę wpisy ze starego systemu. Niestety migracja wymaga ręcznych poprawek (czasu)

Co to jest SEO?

 

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (ang. search engine optimization, SEO; zwana także pozycjonowaniem) – procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych. 

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Optymalizacja_dla_wyszukiwarek_internetowych

 

 

Jak podwyższyć pozycję mojej strony?

Temat wydaje się być skomplikowany, ale tak nie jest (nie jest to skomplikowane).

Wszystko stanie się jasne gdy zrozumiesz o co chodzi.

 

Optymalizacja (SEO), często przeraża.
Jednak w istocie to nie potwór.
Wymaga jedynie poznania.

Kto może przygotować SEO?

Wiele firm zajmuje się SEO.
Jednak czy koszt usługi jest wart?

Niestety często odpowiedź brzmi nie.

Wiele możesz zrobić samemu, a wiele aspektów firma zewnetrzna i tak nie rozwiąże sama (i tak czeka cię robota).
Skąd firma ma się znać na twojej branży?

Ponadto i tak musisz znać podstawy by wiedzieć za co płacisz.

Niektóre firmy mogą stosować agresywne praktyki, co może skończyć się 'wykasowaniem’ twojej strony z indeksu (np. obniżenie jej indeksu, daleko poza pierwsze 10 wyników, za złe praktyki).

Uwaga
Google może ukaraćniską pozycjąza złe/agresywne praktyki

Niektóre metody SEO działają potem przestają, podstawy jednak pozostają bez zmian.

 

Zrozumienie

Google, to firma żyjąca ze sprzedaży reklam
użytkownikówreklamodawców

Trzy strony interesu

W przypadku wyszukiwarki mamy 3 strony:

  • Użytkownicy (znaleźć to co potrzebują, bez kolejek, szybko).
  • Ty, Reklamodawcy (większa sprzedaż, dobrej jakości ruch – zainteresowani (kupujący) użytkownicy),
  • Google (większe zyski – sprzedaż reklam),

 

Gdy to zrozumiesz, to stanie się jasne jakie praktyki będą działać zawsze, co może być uznane za złe/agresywne praktyki (za co Google może ukarać).

 

Gdy zrozumiesz komu i na czym zależy wszystko stanie się oczywiste.
Rozróżnisz dobre techniki od złych (które może działają, ale mogą w pewnym momencie zaszkodzić).

 

Wyszukiwarka (Google)

Wyszukiwarka Google, musi przyciągnąć jak najwięcej użytkowników.

Musi ich w jakiś sposób zachęcić.
Zachęca na różne sposoby by użytkownik pozostał w ekosystemie.
Ale podstawą jest, to, że użytkownik będzie w stanie szybko znaleźć to czego szuka (wartościową informację), a nie bzdety wygenerowane na potrzeby SEO, czy nieaktualne treści.

 

Google musi oferować dobre narządzia dla osób które chcą wykupić reklamę.
A reklama musi się wyróżniać na stronie (klienci więcej zapłacą).

Dlatego w wyszukiwarce możemy spotkać wyniki sponsorowane.

Wyniki sponsorowane (AdWords)

Dlatego poza optymalizacją SEO, możliwe jest również zapłacenie Google, by twoja strona znalazła się przy danych frazach na górze – w wynikach sponsorowanych.

Strona Google AdWords

W takim przypadku płacisz za każde kliknięcie. Przy czym cena kliknięcia może być różna w zależności od wybranych słów kluczowych (a zarazem i konkurencji).
Cena za kilnięcje jest ustalana jak na aukcji (podajesz swoją maksymalną cenę). Naturalnie im więcej osób 'chce wygrać’ – tym wyższa cena za dane słowo kluczowe przy którym pokaże się twoja strona.

 


 

Zwróć uwagę, że pierwsze wyniki dla frazy „google adwords” to wyniki sponsorowane – reklama.
Dla ułatwienia zaznaczyłem je na czerwono. Na niebiesko zazanczyłem wyniki wynikajace z naturalnej pozycji w wyszukiwarce (SEO).

 

Nawet jeśli nie planujesz kupować płatnego ruchu (opłata za każde kilknięcie -> wejście na twoją stronę), to i tak przyda Ci się ta usługa.

 

Planer słów kluczowych

Po zalogowaniu się do panelu google adwords, dostępne jest narzędzie (za darmo) „planer słów kluczowych”.
Dzięki któremu dowiesz się czego ludzie szukaja w sieci.

Tak samo jak Google Trends.

 

Usługa Google Adwords przyda Ci się również jeśli nawet nie palnujesz płacić.
By klient mógł wybrać odpowiednie słowa kluczowe musi mieć narzędzia pokazujace np. lle osób wyszukuje dane słowo, jaka jest konkurencja w przypadku danego słowa. Google potrafi podopowiedzieć podobne słowa lub frazy.

Tych narzedzi możesz użyć przy planowaniu artykułów pod kątem SEO!

 

 

 

Użytkownik

Odpowiedź na pytanie

Gdy masz ochotę na coś słodkiego, czekoladę, to schabowy, z pewnością cię nie zaspokoi.
 

 

Strona powinna odpowiadać na twoje pytanie (potrzeby), powinna pomóc rozwiązać twoje problemy!

Zatem, najlepsze strony powinny być pod ręką (na górze wyszukiwarki).

 

Gdy wpisujesz GMAIL to prawdopodobnie masz na myśli usługę pocztową, a nie „Grupę młodych artystów i literatów”
(nawet jeśli adres to GMail.pl).
Nazwa – nazwą, popularność jest ważniejsza!

 

Technologie coraz lepiej rozumieją o czym jest tekst. Podejrzany tekst? -> możesz stracić pozycję (bo tekst nie będzie wartościowy dla użytkownika).

 

Odpowiedzi stosowne do okoliczności

 

Gdy wpisujesz „Tesco” (nazwa popularnego na świecie supermarketu), to prawdopodobnie nie interesuje się Tesco w Tajlandii!
Chcesz wejść na stronę Tesco dostępnego w twoim kraju, mieście!
(google uwzględnia lokalizację i nie tylko)

Google personalizuje wyniki dla każdego użytkownika

Era urządzeń mobilnych (smartfony, tablety)

 

Coraz więcej osób korzysta z telefonu do przeglądania internetu! (U mnie na stronie, udzła 'mobilnego’ rucho to ~50%)

Telefon od przeglądarki w komputerze różni się m.in orientacją ekranu i wielkością.

W telefonie zazwyczaj przeglądamy strony w pionie (ekran jest węższy, za to dłuższy), na komputerze w poziomie (ekran jest szerszy za to krótszy).

Dla użytkownika jest to irytujące, gdy strona nie mieści się na szerokość.
W takiej sytuacji by przeczytać zdanie, to dla każdej linijki tekstu trzeba przesuwać stronę palcem, lewa – prawa (irytujące).

Na telefonie strona powinna być czytelna.

Strona musi być responsywna!

Czas

Nikt nie lubi stać w kolejcecenimy sobie swój czas

Nikt nie lubi marnować czasu (np. czekać w kolejce).

Aktualna

Załóżmy, że zastanawiasz się co mógłbyś dziś obiejrzeć w TV i szukasz programu (ramówki_.

Na stronie znajdujesz program telewizji polskiej:

16:35 Teatr Telewizji: Antoni Cwojdziński Hipnoza reż Anna Minkiewicz
17:50 Bez próby: Metronom – magazyn muzyczny
19:00 Dla dzieci: Wieczorynka „Bałwanek”
19:30 Dziennik Telewizyjny
20:00 „Dyrygent” – film fab. prod. polskiej, 1980
21:40 12 wspaniałych – publicystyka
22:30 Alex band: przeboje 1986 roku

Przeboje lat 1986? Dziwne? Po  chwili okazuje się, że jest to ramówka programu pierwszego 01 stycznia 1987 (nie jest aktualna!!) [źródło ramówki].
 

Aktualność ma znaczenie!!

 

Reklamy ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Billboard#/media/File:Times_Square_1-2.JPG  Autor: Matt H. Wade, Broadway show billboards at the corner of 7th Avenue and West 47th Street in Times Square in New York City

 

Użytkownik z reguły ma dosyć reklam – zwłaszcza, gdy jest ich za dużo (gdy są zbyt nachalne).
Reklamy zwłaszcza przeszkadzają nam gdy nam nie pasują (nie odpowiednia reklama w nieodpowiednim czasie).
Jednak reklamy w formie np. google adwords w wynikach wyszukiwania zazwyczaj nam nie przeszkadzają!

 

 

Ty / Reklamodawcy

Nie przepalać kasy

W biznesie: Nikt nie lubi przepalać kasy

W biznesie każda wydana złotówka  powinna mieć uzasadnienie!

Czy gdy wydam pieniądze na reklamę, czy przełoży się to na sprzedaż – na zwiększenie/utrzymanie zysków?

Nie wiadomo, ale zawsze można maksymalizować prawdopodobieństwo sukcesu.

Zatem osoba reklamująca potrzebuje narzędzi, które pozwolą zapłacić, tylko za to co przynosi korzyść (przekierowanie na stronę).

Informacja / sprzedaż

W każdym biznesie podstawą jest zysk.

Zarobić można sprzedając drożej (większy zysk jednostkowy) albo/i sprzedając więcej!

By sprzedać więcej trzeba poinformować więcej osób (większy ruch w sklepie -> potencjalne większe zyski).

W biznesie, by zarobić, nieraz trzeba się podzielić zyskiem.
Dlatego reklamodawcy są w stanie zapłacić, za reklamę w Google.
Dzięki reklamie, więcej osób trafi na stronę, a w konsekwencji (być może) kupi (zysk dla biznesu).

Jeśli twoja strona znajduje się poza pierwszą dziesiątką, to prawdopodobnie przypomina opuszczone miasto.
Zdjęcie: Opuszczone miasto „Pstrąże”, źródło zdjęcia wikimedia

niesamowity produkt/usługę
nikt nie będzie korzystał z twojego produktu/usługi jeśli nie będzie o nim wiedział.

By zapewnić odpowiedni ruch (ilość wejść na twoją stronę), musisz zadbać o pozycję twojej strony.

wyższa pozycja, tym większy ruch

Większy ruch, większe zyski (a to chodzi w biznesie).

W praktyce:

 

Odpowiednia grupa docelowa (target).

By nie przepalać pieniędzy, to nie chcesz płać za ruch osób niezainteresowanych.

 

Jeśli sprzedajesz tampny świetnej jakości w naprawdę dobrej cenie,
to mimo wszystko faceci prawdopodobnie ich nie kupią.
Dlatego nie ma sensu ich im reklamować!

 

grupa docelowaTarget”

niestety nie można tak dobrze sprofilować grupy docelowej jak na Facebooku

 

Zależy Ci by na twoją stronę trawiło jak najwięcej osób (potencjalnie) zainteresowanych (twoja grupa docelowa – twój „target”)


Bezdomny prawdopodobnie chciałby mieć dom (potencjalnie zainteresowany), jednak prawdopodobnie nie będzie go stać.
Dzieci nie mają pieniedzy, ale już ich rodzice tak, a na nich mają wpływ.

ilość,i jakość

Zaoszczędzony czas i środki możesz przeznaczyć na jeszcze lepszą obsługę klienta / inne działania (lub zachować dla siebie :).

 

Bez profilowania, musisz skupić się na słowach kluczowych jakie może dana osoba wyszukiwać.

W tym pomoże „Planer słów kluczowych” usługi Google Adwords.

Jak Google  zaspakaja potrzeby?

Google (ani żadna inna wyszukiwarka) nie jest firmą charytatywną. Celem każdej firmy jest zysk (przynajmniej na utrzymanie).

Google zarabia przede wszystkim na reklamach.

By zarobić musi, musi przyciągnąć jak najwięcej osób!

Więcej osób -> więcej reklam.

Pozyskanie klienta zawsze kosztuje (pieniądze, twój czas, ..) dlatego warto zadbać o to by klient pozostał.

Google – zarabia głównie na wyszukiwarce, powstało jednak wiele dodatkowych 'darmowych’ usług, dzięki czemu użytkownik chętniej pozostaje w ekosystemie google (GMail -> Google, Android -> Google, ..). Powstała nawet przeglądarka Chrome, wcześniej być może nadal Google płaciło miliony Mozilli by za przekierowania do Google z wyszukiwarki.

Google dodatkowo sprzedaje reklamy w formie aukcyjnej.
To znaczy reklama gdy ktoś szuka „stolica polski” będzie z pewnością mniej kosztować niż reklama przy słowach kluczowych „kredyt hipoteczny” (gdzie docelowa osoba potencjalnie może więcej zarobić, zatem jest również większa konkurencja).
 

Google musi spełnić oczekiwania zarówno reklamodawców jaki i użytkowników (by chcieli korzystać z ich wyszukiwarki, a nie konkurencji).

 

Zainteresowania – słowa kluczowe

Gdy wpisujesz w wyszukiwarce „wakacje last minute”, to wiadomo, że szukasz wakacji.

W takiej sytuacji Google może pokazać stronę reklamodawcy oferującego wycieczki.

Reklamodawca będzie zadowolony, że zainteresowana osoba poznała jego ofertę.

Zapytanie: „wakacje last minute” powinno pokazać strony dotyczące wakacji (wyjazdów).

 

Dużym plusem jest również, że nie musisz płacić za wyświetlanie reklamy osobom szukającym pieluszek!
Osoba z noworodkiem, raczej nie będzie chętna wykupić wyjazd zagraniczny.

 

Strona – z reklamami – genialny pomysł.
Ale mało kto ogląda reklamy z chęcią.
Dlatego:

Użytkownik chce, zobaczyć stronę, która odpowiada na jego pytanie/problem.

  • najlepsza strona (odpowiadająca na pytanie, jeśli to serwis, to najlepiej ten z którego korzysta sąsiad),
  • aktualna (czy szykajac programu TV interesuje się co było w telewizji w 1995 roku?),
  • szybkie ładowanie – nikt nie lubi czekać.
  • wygoda (jeśli korzystasz z telefonu, to strona powinna odpowiednio się wyświetlać).

 

Strona nie może być przeładowana reklamami – ponieważ to się nie sprawdza – użytkownicy ich nie cierpią, w pewnym momencie stają się ślepi (nie widzą ich).

Dlatego w Google przedstawia swoją reklamy w formie zwykłych wyników wyszukiwarki (po prostu znajdują się na górze!)

Google Adwords

Najlepsza strona

Autorytet (PageRank)

By pokazać najlepsze strony na górze, trzeba wiedzieć, które są warte uwagi.

 

Idea PageRanku jest bardzo prosta (intuicyjna).
Załużmy, że interesuje cię fizyka relatiwistyczna.

W takim przypadku opinia Alberta Einsteina będzie ważniejsza (bardziej wiarygodna, rzetelna, prawdziwa) niż opinia przypadkowej blondynki spotkanej nad przegiem rzeki.

Oczywiście może być lepszym ekspertem, jednak w życiu dla uproszczenia posługujemy się stereotypami, autorytetami,...
Gdy autorytet tak mówi (osoba zaufana), to tak pewnie jest.

 

Idea jest prosta:

  • Jeśli wiele osób poleca (mówi o X), to prawdopodobnie X jest warta uwagi.
  • Jednak jeśli twój przyjaciel (autorytet) poleca Y, to jego opinia jest ważniejsza niż wielu innych osób.

Na tym właśnie polega opatentowany algorytm PageRank.

PageRank – metoda nadawania indeksowanym stronom internetowym określonej wartości liczbowej, oznaczającej ich jakość.

Algorytm PageRank jest wykorzystywany przez popularną wyszukiwarkę internetową Google. Został opracowany przez założycieli przedsiębiorstwa Google Larry’ego Page’a i Sergeya Brina podczas ich studiów na Uniwersytecie Stanforda w 1998 roku. …
Nazwa „PageRank” jest znakiem handlowym Google, a sam algorytm został 9 stycznia 1998 opatentowany w Stanach Zjednoczonych (nr patentu US6285999)[2]. Patent należy jednak do Uniwersytetu Stanforda, a nie przedsiębiorstwa Google. Uzyskała ona od Uniwersytetu Stanforda prawa licencyjne na wyłączność, a w zamian za zezwolenie na korzystanie z patentu uniwersytet otrzymał 1,8 miliona akcji Google[3]. Akcje zostały sprzedane w 2005 za 336 milionów dolarów[4].

https://pl.wikipedia.org/wiki/PageRank
 

Głos autorytetu ma większe znaczenie niż wiele innych osób.

 

Zliczając odnośniki do poszczególnych stron i uwzględniając ich autorytet można ocenić jak istotna jest dana strona.

Jednak taki system można by dość łatwo oszukać tworząc np. 'sztuczne’ strony wzajemnie się polecające, można również wymieniać się linkami etc.

Szybkie ładowanie

Badania Amazona wskazują że każde 100 ms (= 0.1 sekundy) czasu ładowania strony -> spadek 1% (sprzedaży).
Niektóre badania wskazują, że 53% użytkowników opuści stronę, jeśli ładowanie zajmie więcej niż 3 sekundy!

Gdy strona już się załaduje, to oczekują, że będzie działała szybko!

Z technicznego punktu widzenia często za pierwszym razem pobierają się niezbędne pliki stylów, skryptów, grafiki. Po pierwszym załadowaniu przeglądarka nie musi już ich pobierać ponieważ zapisała sobie wersję lokalnie.

Dlatego wyszukiwarka by zadowolić użytkowników preferuje strony które ładują się szybciej.

 

 

Co dalej?

Wiesz już na czym polega idea optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarki (SEO).
Wiesz na co zwrócić uwagę i dlaczego.

SEO można podzielić na działania:

  • wewnętrzne
    Wszystko co możesz zrobić ze swoją stroną/serwerem (treści, opis, szybkość, itd).
  • zewnetrzne
    Budowa autorytetu (linkowanie). Tak by 'inne serwisy mówiły o twojej stronie’.

Czas na bardziej praktyczne wskazówki

Ciekawe? Newsletter?

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze